هودهاي شيميايي و انواع آن
نوشته شده توسط : نغمه محسنی

هود بيولوژيک کلاس 1

عموما هود بيولوژيک کلاس 1 براي کار با ترکيبات شيميايي که سريعا تبخير مي شوند و همچنين پاتوژن هايي که از خطر کمتري برخوردار هستند مورد استفاده قرار مي گيرد. اين نوع هود زيستي داراي يک سيستم مکنده در بخش بالايي مي باشد. هنگام کار هوا از شکاف جلويي وارد هود شده و با سيستم مکنده بالا از محفظه خارج مي شود. لذا اين نوع هود تضميني نمي کند که نمونه آلوده نشود و فقط از آلودگي فردي که پشت هود نشسته است محافطت مي کند. چنانچه هنگام کار با نمونه، در محفظه هود آيروسل (Aerosol) و قطرات مملو از آلودگي ايجاد شوند، جريان هواي ايجاد شده در محفظه هود، آلودگي ها را به سمت کانال خروجي خود برده و مانع از آلوده شدن فرد هنگام کار مي شود.

هود بيولوژيک کلاس 2

زماني که کشت سلول در رابطه با سلول هاي يوکاريوت و يا پروکاريوت انجام مي پذيرد و يا مسئله کشت بافت جانوري و گياهي مطرح مي گردد، ورود هواي آزمايشگاه که مملو از آلودگي هاي مختلف مي باشد، به درون محفظه هود مي تواند موجب آلودگي نمونه گردد. هود هاي کلاس 2 از طرفي فرد را از آلودگي هاي ايجاد شده محافظت کرده و از طرفي ديگه بلکه نمونه هاي مورد مطالعه را نيز از آلوده شدن توسط ذرات موجود در هوا حفظ مي کنند. اين نوع هود داراي يک سيستم مکنده در پايين و يک سيستم دمنده در بالا مي باشد. همچنين هود کلاس دو مي تواند مجهز به سيستم خارج کننده هوا نيز باشد. همانطور که اشاره شد از اين نوع هود عموما براي کار با سلول هاي يوکاريوت، بافت و همچنين پاتوژن هايي با خطر بالا که مي تواند فرد را مبتلا به بيماري کرده و افراد حاضر در آزمايشگاه را تهديد کند، استفاده مي شوند. اين نوع هود با سيستم مکنده خود در پايين هواي داخل محفظه را مکش کرده و پس از عبور هوا از فيلتر هاي مخصوص مانند هپا (HEPA) موجب استريليزاسيون هوا شده و آن را عاري از هرگونه عوامل ميکروبي مي کند. حال هواي فيلتر شده از سيستم دمنده بالا به داخل محفظه دميده شده و بدين ترتيب هوا درون هود استريليزه مي گردد. همچنين اين نوع هود مي تواند هواي فيلتر شده اضافي را جهت جلوگيري از افزايش فشار داخل محفظه با سيستم ديگري که وظيفه خارج سازي هوا را دارد، به بيرون هدايت کند.

هود بيولوژيک کلاس 3

اين نوع هود بيولوژيک بيشترين حد حفاظت از نمونه و افراد را داراست. از اين نوع هود بيولوژيک براي کار با نمونه هايي که موجب آلودگي فرد و در ادامه موجب تهديد آلوده شدن افراد در سطح جامعه مي شود، استفاده مي گردد. عموما نمونه هاي ويروسي توسط هود نوع 3 مورد مطالعه قرار مي گيرند. هود نوع 3 به شکلي ساخته شده است که تمامي منافذ آن بسته شده و هيچ گونه تبادلي با هواي محيط به صورت مستقيم ندارد. افراد هنگام کار با اين نوع هود از طريق دستکش هاي بسيار ضخيم لاستيکي به فضاي داخل هود دسترسي دارند که انتهايشان نيز کاملا بسته است.
 هود شيميايي مجموعا مي توانند امکانات ديگري را نيز دارا باشند. انواع هود شيميايي عموما مجهز به لامپ UV هستند که با روشن کردن آن، تمامي سطوح داخل هود شيميايي استريليزه شده و قبل از کار مي توان اطمينان از عاري بودن داخل هود از هر نوع آلودگي داشت. همچنين داخل هود شيميايي شير هايي تعبيه مي گردند که مي توانند بسته به نياز آب، گاز و خلاء مورد نياز داخل هود را تأمين کنند.

نحوه کارباهودآزمایشگاهی

PCR Work Station

هود هاي نوع PCR Work Station همانند هود هاي نوع 1 مي باشند که جهت آماده سازي ترکيباتي که قرار است PCR شوند به کار مي رود. اين نوع هود همانند هود هاي نوع اول سيستم مکنده و يا سيستم يکپارچه تصفيه هوا دارند. بدين شکل که هوا داخل PCR Work Station توسط سيستم مکش به بيرون رانده مي شود و يا توسط دستگاه تصفيه هوا که بالاي دستگاه قرار گرفته، هوا را از فيلتر هاي مخصوص عبور داده و آئروسل هاي آن را مي گيرد. عموما PCR Work Station ها روميزي بوده و خيلي بزرگ نيستند.
 
آزمايشگاه ژنيران با توجه به کاربري خود، دو هود کلاس يک و دو هود کلاس دو داراست. يکي از هود هاي کلاس دو در آزمايشگاه کشت ژنيران جهت کشت سلول هاي جانوري قرار گرفته است. يک هود نوع دو و دو نوع هود نوع يک در اختيار آزمايشگاه هاي ژنتيک مولکولي و مهندسي ژنتيک مي باشد. همچنين يکي از هود هاي نوع يک آزمايشگاه ژنيران از مدل PCR Work Station مي باشد.

نحوه کار با هود آزمایشگاهی

همیشه قبل از کار با هر هود آزمایشگاهی ابتدا آن را به مدت ده تا پانزده دقیقه روشن نگه دارید و با استفاده از الکل 70 درصد آن را ضد عفونی کنید.
کار خود را در انتهای هود انجام دهید.
اگر داخل هود نمونه ها یا وسایل اضافی وجود دارد آنها را خارج کنید.
هودهای مجهز به اشعه ماوراء بنفش را هفته ای یکبار توسط الکل تمیز کنید.
هنگام اتمام کارتان با هود آن را با الکل 70% ضدعفونی کنید.
پس از پایان کارتان ده تا پانزده دقیقه صبر کنید و سپس هود را خاموش نمایید.
پس از خاموش کردن لامپ دستگاه ، پنجره شیشه ای جلوی هود را ببندید.
برای استفاده از یک شعله، هود بهتر است که دارای یک لوله کشی گاز باشد.
یک هود آزمایشگاهی شیمیایی دارای اتاقکی از جنس فولاد و یا ام دی اف است و جلوی آن یک شیشه عمودی قرار دارد و کاربر می تواند به آسانی فعالیتی که توسط دست هایش انجام می شود را مشاهده نماید.

کاربردهودشیمیای وانواع آن




:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: